Årsplan 4.-5. klasse

Skoleåret 2017/2018

Vi har valgt at lave en samlet årsplan til 4.-5. klasse og en til 6.-7. klasse i dette skoleår.

Årsplanen arbejder ud fra, at man i skoleårets 40 uger gennemfører 2 lektioner hver uge. Dvs. at der ikke er taget højde for eventuelle ekskursioner, kunstnerbesøg, omlagte skoleuger mm. Det vil være forskelligt fra elev til elev, hvor lang tid der arbejdes med de enkelte aktiviteter og designforløb, derfor skal årsplanen opfattes som vejledende. Derudover skal den opfattes som et tilbud, som man kan vælge at benytte helt eller delvist. Hvis man allerede har arbejdet med nogle af de aktiviteter eller forløb, som vi har inkluderet i årsplanen, er der rig mulighed for at gå ind på portalen og vælge andre aktiviteter og/eller forløb i stedet.

Uge 33: Velkommen til Håndværk og design-faget

Lektioner

Ca. 2

Varighed

1 uge

Fortæl eleverne om faget, og hvad det betyder, at to fag er blevet til et. Du kan læse mere om det her.

Årsplanen

Vis eleverne årsplanen, og tal med dem om de forskellige aktiviteter og forløb, som I skal arbejde med i løbet af året. Print den evt., og bed eleverne om at sætte den i deres designmappe.

Designmappen

Udlevér et ringbind med plasticlommer på for- og bagside, så eleverne kan selv kan designe mappens omslag. Aftal evt. med billedkunstlæreren, at dette må gøres i skoleårets første billedkunsttimer.

Krav til designmappens for- og bagside: Tydeligt for- og efternavn, klasse og årstal; noget, der fortæller noget om den person, som udsmykker mappen; at mappen tilhører faget Håndværk og design.

Lad eleverne bruge aviser (typografi), magasiner (illustrationer), farveblyanter, tusser, fedtfarver, akvarelmaling m.m. til designet.

Læs mere om designmappen her.

Portalen

Vis eleverne portalen, og fortæl dem, hvordan den er bygget op, og hvordan den skal anvendes. Tag udgangspunkt i årets første designforløb: String Art, og tal med eleverne om:

  • at portalen er en resurse for elever og lærere, men at det primære fokus er på håndens arbejde.
  • at der er opstillet tydelige mål for alle aktiviteter og designforløb, så de altid kan se, hvad de skal lære.
  • at der er en elevversion af hver aktivitet og hvert forløb, som de både kan tilgå i undervisningen og hjemme.
  • at der også er en lærerversion, men det er kun læreren, der bruger denne.
  • at de skal arbejde skiftevis med aktiviteter og designforløb, så de lærer teknikker og håndværksmæssige færdigheder såvel som designprocesser.
  • at der altid er komplette materiale- og værktøjslister.
  • at der er videoer, arbejdsbeskrivelser, arbejdstegninger, links m.m.

Uge 34-37: Designruten og Papirbroderi

Lektioner

Ca. 8

Varighed

4 uger

Designruten og designforløbet Papirbroderi

I dette designforløb skal eleverne arbejde med Designruten, som er et redskab til at tydeliggøre elevernes designproces. Derefter skal de møde kunsthåndværker Tine Wessel, som fremviser sin designproces i arbejdet med papirbroderi. Der er fokus på, at eleven fremstiller sit eget produkt ud fra et oplæg, og at eleven kan forholde sig til sin egen designproces.

Designruten

Papirbroderi

Uge 40-48: Designruten og Design en sprællemand

Lektioner

Ca. 18

Varighed

9 uger

Designruten og Design en sprællemand (skriv en sprællemandshistorie i dansk)

I dette designforløb skal eleverne arbejde med at udvikle og afprøve ideer. De skal designe og skabe deres egen sprællemand. Brug redskabet Designruten undervejs i designforløbet, så eleverne har mulighed for at følge med i, hvor i designprocessen de er.

Design en sprællemand

Designruten

Uge 49-50: Lav julepynt i filt

Lektioner

Ca. 4

Varighed

2 uger

Lav julepynt i filt eller/og Lav et pomponjuletræ

I ugerne op til jul foreslår vi ovenstående to aktiviteter, men på portalen (Tema/Jul) er der mange flere aktiviteter at tilgå.

I aktiviteten ”Lav julepynt i filt” sys der i hånden, og der arbejdes med dekoration. Der kan frit vælges mellem at sy et julehjerte, en snemand og en engel.

I aktiviteten ”Lav et pomponjuletræ” skal eleverne lave tre pomponer i forskellige størrelser og samle dem til et juletræ og dekorere det med div. pynt.

Lav nisser af rundstokke

Lav julepynt i filt

Uge 1-3: Lær at sy på maskine

Lektioner

Ca. 6

Varighed

3 uger

Lær at sy på maskine ved at designe og sy en pude

I denne aktivitet skal eleverne introduceres til, hvordan en symaskine fungerer. Herefter afprøver de symaskinen ved hver især at sy deres egen pude og dekorere den med motiver.

Der er fokus på, at eleverne gennem en forholdsvis nem syopgave lærer at betjene skolens symaskine.

Lær at sy på maskine

Uge 4-6: Lær at væve

Lektioner

Ca. 6

Varighed

3 uger

Lær at væve og Lav din egen væv

I denne aktivitet skal eleverne introduceres til, hvordan man væver, og derefter skabe deres egen væv i pap, eller ud af en æske. Lær at sætte trendgarn på væven og væve med et ensartet resultat.

Lær at væve

Lav din egen væv

Uge 8-12 : Lær at save, sømme, bore og slibe

Lektioner

Ca. 10

Varighed

5 uger

Lær at save, sømme, bore og slibe og Lær at male på træ og afslut med at lave påskeæg i træ

I denne aktivitet skal eleverne først introduceres til, hvordan man saver, sømmer, borer og sliber, og derefter arbejde med at designe deres eget påskeæg i træ. Der er fokus på, at eleverne selvstændigt arbejder med at save, bore og male påskemønstre.

Lær at save, sømme, bore og slibe

Lav forskellige påskeæg i træ

Uge 14-20: Flyvende ideer

Lektioner

Ca. 14

Varighed

7 uger

Flyvende ideer

I dette forløb skal eleverne afprøve ideer og eksperimentere med forskellige materialer. Der er fokus på at omsætte en ide til en model samt afprøve forskellige materialers styrker og egenskaber.

Flyvende ideer

Uge 21-24: Lær at brodere

Lektioner

Ca. 8

Varighed

4 uger

Lær at brodere og Brodér et bogmærke

I denne aktivitet skal eleverne afprøve og arbejde med kantsting, korssting, sildebenssting og fladsyning. Vha. de tillærte broderiteknikker, skal eleverne designe og brodere deres eget bogmærke

Lær at brodere

Broder et bogmærke

Uge 25-26: Lær at snitte

Lektioner

Ca. 12

Varighed

6 uger

Lær at snitte og Snit et sildeben

I disse aktiviteter arbejdes der på forskellig vis med, at eleverne lærer at snitte.

Der er fokus på sikkerhedsreglerne for snitning med kniv, og hvordan man snitter med et jævnt resultat. Snit et sildeben/fiskeskelet. Bring evt. Håndværk og designlokalet udendørs.

Lær at snitte

Snit et sildeben