Årsplan 6.-7. klasse

Skoleåret 2017/2018

Vi har valgt at lave en samlet årsplan til 4.-5. klasse og en til 6.-7. klasse i dette skoleår.

Årsplanen arbejder ud fra, at man i skoleårets 40 uger gennemfører 2 lektioner hver uge. Dvs. at der ikke er taget højde for eventuelle ekskursioner, kunstnerbesøg, omlagte skoleuger mm. Det vil være forskelligt fra elev til elev og fra klasse til klasse, hvor lang tid der arbejdes med de enkelte aktiviteter og designforløb, derfor skal årsplanen opfattes som vejledende. Derudover skal den opfattes som et tilbud, som man kan vælge at benytte helt eller delvist. Hvis man allerede har arbejdet med nogle af de aktiviteter eller forløb, som vi har inkluderet i årsplanen, er der rig mulighed for at gå ind på portalen og vælge andre aktiviteter og/eller forløb i stedet.

Uge 33: Velkommen til Håndværk og design-faget

Lektioner

Ca. 2

Varighed

1 uge

Fortæl eleverne om faget, og hvad det betyder, at to fag er blevet til et. Du kan læse mere om det her.

Årsplanen

Vis eleverne årsplanen, og tal med dem om de forskellige aktiviteter og forløb, som I skal arbejde med i løbet af året. Print den evt., og bed eleverne om at sætte den i deres designmappe.

Designmappen

Udlevér et ringbind med plasticlommer på for- og bagside, så eleverne kan selv kan designe mappens omslag. Aftal evt. med billedkunstlæreren, at dette må gøres i skoleårets første billedkunsttimer.

Krav til designmappens for- og bagside: Tydeligt for- og efternavn, klasse og årstal; noget, der fortæller noget om den person, som udsmykker mappen; at mappen tilhører faget Håndværk og design.

Lad eleverne bruge aviser (typografi), magasiner (illustrationer), farveblyanter, tusser, fedtfarver, akvarelmaling m.m. til designet.

Læs mere om designmappen her.

Portalen

Vis eleverne portalen, og fortæl dem, hvordan den er bygget op, og hvordan den skal anvendes. Tag udgangspunkt i årets første designforløb: String Art, og tal med eleverne om:

  • at portalen er en resurse for elever og lærere, men at det primære fokus er på håndens arbejde.
  • at der er opstillet tydelige mål for alle aktiviteter og designforløb, så de altid kan se, hvad de skal lære.
  • at der er en elevversion af hver aktivitet og hvert forløb, som de både kan tilgå i undervisningen og hjemme.
  • at der også er en lærerversion, men det er kun læreren, der bruger denne.
  • at de skal arbejde skiftevis med aktiviteter og designforløb, så de lærer teknikker og håndværksmæssige færdigheder såvel som designprocesser.
  • at der altid er komplette materiale- og værktøjslister.
  • at der er videoer, arbejdsbeskrivelser, arbejdstegninger, links m.m.

Uge 34-40: Arne Jacobsen

Lektioner

Ca. 14

Varighed

7 uger

Arne Jacobsen

I dette designforløb skal eleverne fordybe sig i Arne Jacobsens arkitektunivers, fordybe sig i det organiske formsprog, og derudfra designe et miniature-siddemøbel. Der er fokus på at lave et moodboard og arbejde med skitsetegning, forud for selve skabelsen af produktet.

Arne Jacobsen

Uge 41-48: Design din egen navneklud

Lektioner

Ca. 16

Varighed

8 uger

Design din egen navneklud

Navneklude anno 2016

(En ekskursion og et samarbejde med historie anbefales)

I dette designforløb skal eleverne forholde sig til den danske, materielle kulturarv, som navneklude er en væsentlig del af. Der er fokus på at forstå og arbejde med navnklude i et fortids- og nutidsperspektiv. Der kan arbejdes på forskellige niveauer og med flere sværhedsgrader.

Design din egen navneklud

Uge 49-50: Lav julepynt i træ

Lektioner

Ca. 4

Varighed

2 uger

Lav julepynt i træ med billedoverføring (det kræver en laserprinter)

I ugerne op til jul foreslår vi ovenstående aktivitet, men på portalen (Tema/Jul) er der mange flere aktiviteter at tilgå. I denne aktivitet skal eleverne arbejde med at overføre ét julebillede til et stykke udskåret træ.

Lav julepynt i træ med billedoverføring

Uge 1-4: Redesign

Lektioner

Ca. 8

Varighed

4 uger

Redesign

I dette designforløb skal eleverne tage udgangspunkt i gammelt tøj og skabe nye designs. Der er fokus på genbrug og bæredygtighed, skitsetegne idé, form og funktion.

Redesign

Uge 5-6: Støb et vedhæng i tin

Lektioner

Ca. 4

Varighed

2 uger

Støb et vedhæng i tin

I denne aktivitet skal eleverne stifte bekendtskab med materialet tin samt støbe deres eget lille tin-vedhæng. Eleverne laver selv støbeformen i ler.

Støb et vedhæng i tin

Uge 8-12: Wabi sabi

Lektioner

Ca. 10

Varighed

5 uger

Wabi sabi

I dette forløb skal du arbejde kreativt, designorienteret og selvstændigt ud fra den japanske filosofiske tankegang Wabi sabi. Det er et abstrakt designforløb, hvorfor forståelsen for Wabi sabi-universet kræves, før selve det skabende arbejde. Eleverne arbejder med at give gamle genstande eller et sted nyt liv. Der arbejdes med begrebet æstetik og det æstetiske udtryk.

Wabi sabi

Uge 14-16: Redesign din egen bøjle

Lektioner

Ca. 6

Varighed

3 uger

Redesign din egen bøjle

I denne aktivitet arbejdes der igen med redesign, som er et vigtigt led i elevernes bæredygtige forståelse. Denne gang arbejdes der i en bestemt form (bøjlens) og et bestemt materiale (træ). Eleverne arbejder med at ændre/redesigne bøjlens udtryk.

Redesign din egen bøjle

Uge 17-22: Bliv dukkebygger

Lektioner

Ca. 12

Varighed

6 uger

Bliv dukkebygger (lægger op til et tværfagligt forløb med dansk eller engelsk)

I dette designforløb arbejder eleverne i makkerpar med at skabe et dukkehoved med armskjuler. Der arbejdes målrettet med opgaven gennem ni små film, som guider arbejdsprocessen. Lad eleverne agere dukkefører i et videre arbejde fx i dansk eller engelsk.

Bliv dukkebygger

Uge 23-26: Skitser og Lav et skærebræt

Lektioner

Ca. 12

Varighed

6 uger

Skitser og Lav et skærebræt

I denne aktivitet skal eleverne arbejde med form og funktionalitet ift. designet af et skærebræt. Der lægges stor vægt på skitsearbejdet.

Lav et skærebræt

Arbejd med skitser