Årsplan 7. klasse

skoleåret 2016/2017

Dette forslag til en årsplan for 7. klasse tager udgangspunkt i færdigheds- og vidensmål efter 4./5./6./7. klassetrin på tværs af fagets tre kompetenceområder med hensyn til de tværgående temaer.

Det vil være forskelligt fra klasse til klasse og fra elev til elev, hvor lang tid der arbejdes med de enkelte aktiviteter og forløb, og derfor skal årsplanen opfattes som vejledende.

Uge 33: Velkommen til Håndværk og design-faget

Lektioner

Ca. 2

Varighed

1 uge

Fortæl eleverne om faget, og hvad det betyder, at to fag er blevet til et. Du kan læse mere om det her.

Årsplanen

Vis eleverne årsplanen, og tal med dem om de forskellige aktiviteter og forløb, som I skal arbejde med i løbet af året. Print den evt., og bed eleverne om at sætte den i deres designmappe.

Designmappen

Udlevér et ringbind med plasticlommer på for- og bagside, så eleverne kan selv kan designe mappens omslag. Aftal evt. med billedkunstlæreren, at dette må gøres i skoleårets første billedkunsttimer.

Krav til designmappens for- og bagside: Tydeligt for- og efternavn, klasse og årstal; noget, der fortæller noget om den person, som udsmykker mappen; at mappen tilhører faget Håndværk og design.

Lad eleverne bruge aviser (typografi), magasiner (illustrationer), farveblyanter, tusser, fedtfarver, akvarelmaling m.m. til designet.

Læs mere om designmappen her.

Portalen

Vis eleverne portalen, og fortæl dem, hvordan den er bygget op, og hvordan den skal anvendes. Tag udgangspunkt i årets første designforløb: String Art, og tal med eleverne om:

  • at portalen er en resurse for elever og lærere, men at det primære fokus er på håndens arbejde.
  • at der er opstillet tydelige mål for alle aktiviteter og designforløb, så de altid kan se, hvad de skal lære.
  • at der er en elevversion af hver aktivitet og hvert forløb, som de både kan tilgå i undervisningen og hjemme.
  • at der også er en lærerversion, men det er kun læreren, der bruger denne.
  • at de skal arbejde skiftevis med aktiviteter og designforløb, så de lærer teknikker og håndværksmæssige færdigheder såvel som designprocesser.
  • at der altid er komplette materiale- og værktøjslister.
  • at der er videoer, arbejdsbeskrivelser, arbejdstegninger, links m.m.

Uge 34-39: Designforløb: Arne Jacobsen

Lektioner

Ca. 12

Varighed

6 uger

Arne Jacobsen

I dette forløb skal eleverne tænke og agere som designere. De vil på kreativ vis blive ført gennem designprocessens mange faser fra inspiration til færdigt produkt. Der er fokus på det organiske formsprog, design- og skabelsesprocessen, og endvidere får eleverne et grundigt kendskab til, hvem Arne Jacobsen var.

Arne Jacobsen

Uge 40-41: Introduktion til at strikke

Lektioner

Ca. 4

Varighed

2 uger

I denne aktivitet skal eleverne lære at slå masker op, strikke ret og lukke af. Der er fokus på, at eleverne lærer at mestre forskellige strikketeknikker og fagudtryk.

Lær at strikke

Uge 43-47: Strik grydelapper

Lektioner

Ca. 10

Varighed

5 uger

I denne aktivitet anvendes de strikketeknikker, som eleverne lærte inden efterårsferien. Der er fokus på at skabe eget strikkeprojekt fra start til slut i form af et sæt grydelapper.

Strik grydelapper

Uge 48-51: Designforløb: Papirbroderi

Lektioner

Ca. 8

Varighed

4 uger

I dette designforløb skal eleverne møde kunsthåndværker Tine Wessel, som fremviser sin designproces i arbejdet med papirbroderi. Der er fokus på, at eleven fremstiller sit eget produkt ud fra et oplæg, og at eleven kan forholde sig til sin egen designproces.

Papirbroderi

Uge 1-6: Introduktion til at save, afmåle og væve

Lektioner

Ca. 14

Varighed

7 uger

Lav din egen skammel

I denne aktivitet skal eleverne kombinere hårde og bløde materialer og skabe en skammel. Der er fokus på, at eleverne arbejder med at afmåle, save lige, save vinkler og væve et sæde.

Lær at save, sømme, bore og slibe

Lær at væve

Lav din egen skammel

Uge 8-13: Designforløb: Navneklude anno 2016

Lektioner

Ca. 12

Varighed

6 uger

(En ekskursion og et samarbejde med historie anbefales)

I dette designforløb skal eleverne forholde sig til den danske, materielle kulturarv, som navneklude er en væsentlig del af. Der er fokus på at forstå og arbejde med navnklude i et fortids- og nutidsperspektiv. Der kan arbejdes på forskellige niveauer og med flere sværhedsgrader.

Navneklude anno 2016

Uge 14-18: Designforløb: Mønsterdesign med prikker

Lektioner

Ca. 10

Varighed

5 uger

I dette designforløb skal eleverne arbejde med mønstre med udgangspunkt i den enkle form prikken. Der er fokus på, at eleverne arbejder med ét designelement, at de får gode ideer og laver deres egen stencil.

Mønsterdesign med prikker

Uge 16-18: Introduktion til at lave smykker

Lektioner

Ca. 6

Varighed

3 uger

I denne aktivitet skal eleverne designe et navnesmykke i kobber. Der er fokus på at skitsetegne, anvende stanseværktøj samt save og slibe i metal.

Lær at lave smykker

Uge 19-22: Designforløb: Redesign

Lektioner

Ca. 8

Varighed

4 uger

I dette designforløb skal eleverne tage udgangspunkt i gammelt tøj og skabe nye designs (redesign). Der er fokus på genbrug og bæredygtighed, skitsetegning af idé, form og funktion.

Redesign

Uge 23-26: Designforløb: Idolportrætter

Lektioner

Ca. 8

Varighed

4 uger

I dette forløb skal eleverne, med udgangspunkts i popkunst, arbejde med idoler, og hvad et idol betyder for en selv. Der er fokus på indsamling af viden, skitsetegning og stenciltryk.

Idolportrætter